Kek Hati Parek ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di HP untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Berikutnya adalah gambar berkaitan dengan Kek Hati Parek yang dapat sobat jadikan wawasan. Resepi Original Kek Hati Parek Sarawak. Gred Premium Menggunakan Pure Butter Golden Churn Kaya dengan kismis Hitam Tahan Lama disuhu bilik Tanpa Pewarna tiruan Tanpa sebarang. Jika teringin makan kek hati parek@ pari kena rajinkan diri dan cuba resepi kek hati parek@pari ini.

Kek Hati Parek Kek Hati Parek/Pari (Stingray Liver) adalah kek tradisi wajib yang mesti dihidangkan atas meja tamu pada setiap perayaan. Kepakaran kami adalah membuat kek hati parek original darj sarawak dan keenakan kek. Kek Hati Pari adalah salah satu kek tradisional Sarawak yang lazat. anda bisa membuat Kek Hati Parek gunakan 12 bahan 14 langkah. Berikut step by step untuk memasaknya.

Komposisi untuk memasak Kek Hati Parek

  1. Kamu perlu Bahan.
  2. Persiapkan 16 oz butter.
  3. Kamu perlu 6 gelas gula (2 gelas utk d masak).
  4. Anda Memerlukan 10 bj telur gred A.
  5. Anda butuh 400 gm susu manis.
  6. Silahkan kamu siapkan 200 gm horlicks.
  7. Anda membutuhkan 6 sudu besar browning.
  8. Kamu siapin 7 gelas tepung gandum - saya ubah.
  9. Kamu membutuhkan 2 sudu bikarbonat soda - saya ubah.
  10. Silahkan sobat siapkan 2 sudu baking powder- saya tambah.
  11. Siapkan juga 500 gm kismis (dtumbuk halus).
  12. Silahkan kamu siapkan 1 bar coklat cadbury (optional).

Bahan-bahannya mudah tetapi penyediaannya makan masa. Kek Hati parek pula merupakan kek taraf klasik. Kek ini adalah kek tradisi yang berwarna coklat kehitaman ternyata amat sedap dan menjadi RATU KEK di meja hidangan. DaPurku Berasap Lagi.: Kek hati pari @ parek.

Langkah cara memasak Kek Hati Parek

  1. Cara Pukul butter dengan 4 gelas gula sampai kembang. Masuk telur 1 per 1. Sebatikan...
  2. Masuk susu manis, horlicks, dan browning. Ratakan adunan..
  3. Tuang tepung dengan soda bikarbonat sedikit2 sampai habis terus masuk coklat dan kismis..
  4. Last sekali gula yang di masak.. time tak harus kerja keras sebab gula masak ya cepat mengeras dan maok hati2 sbb mun tekenak maka cop kerajaan hati parek akan terhasil.. hahaa ratakan adunan...
  5. Tuang dalam loyang 10" dan tutup muka nya dengan plastik. ikat kuat2 sebab nya akan melilih sikit2 kelak. jangan make aluminium foil.. Mun make loyang 8 bahagi 2 adunan..
  6. Kukus 8jam.. ok 8jam.. jangan kurang.. 8jam.. pake kukus dapor.. timpak dengan mak lesong tudung ya...
  7. Dah siap 8jam ngukus..biar plg kurang 3 4 hr bruk makan.. Kek tk tahan sampe 6 bln. Sekian..selamat mencuba ♥♥♥ Great Recipe!!! Credit to the owner...😘😘😘.
  8. Tip. Adunan kena likat (sticky texture). - Gula ikut sukatan - Tepung ikut sukatan - Browning kena balance Adunan Kek ini besar. - 60% sukatan untuk Loyang 9x9x5 (Kek tinggi) - 40% sukatan ini boleh muat loyang 8x8x3.
  9. Bahan Penting (saya guna) - 400gm Kismis - 200gm Prune - Blend hancur (campur sedikit air) - Blend sikit2, untuk hasil yang halus..
  10. Gelas - Gelas Nescafe.
  11. Cara Kukus - Dapur Gas api medium. 8 jam ke atas - Trio, 5 jam ke 6 jam..
  12. Coklat... - Boleh pilih coklat kesukaan anda. - Dari Cadbury, Nutella, Defli, Sun and etc - Ratio sukatan... ikut selera. Balance rasa, saya prefer dalam 100 ke 150gm anjakan rasa coklat..
  13. Cara Memasak Gula - Panaskan kuali - Api medium - Masukkan gula, biarkan sampai mendidih. Kacau semasa gula sudah hancur sepenuhnya - Tuang cepat2 ke dalam adunan. - Gula akan keras, semasa proses mengacau. Jangan nanggis pulak... tak apa. Putuskan kecik2, kacau dalam adunan. Gula keras tu akan cair semasa proses mengukus...😘😘😘.
  14. *** AZNIE BUAT NI SEPARUH ADUNAN JE YE... DAPAT SATU LOYANG 8'... KLU BUAT SATU ADUNAN BOLE DPT 2 LOYANG 8'......*****.

Sebab tu rasa kek lapis horlick dan juga kek lapis lain padat tapi lembut dan lembab. Click on the heart to add this to your Favourite list. Lihat lebih banyak idea tentang Kek lapis, Resipi kek dan Resipi. I Can't See!-Famous Sarawak Midnight Cake (Cake Seri kaya Sarawak, Kek Belachan, Kek Hati Parit). Oyundaki amacınız olabildiğince iyi kek yapıp müşteriyi mutlu etmektir.

Begitulah pembahasan Kek Hati Parek terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel situs ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman website ini dengan judul Kek Hati Parekartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com