Kek belacan (kek lapis sarawak) ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di ponsel untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan contoh. Next adalah gambar berkaitan dengan Kek belacan (kek lapis sarawak) yang dapat sobat jadikan ide. While this might seem fairly standard—layers are a common feature in dessert, after all—kek lapis Sarawak takes the idea of layering to a whole other level. The Sarawak layer cake, known as kek lapis Sarawak (meaning "Sarawak layer cake") or kek lapis moden Sarawak in Malay, is a layered cake served in Sarawak, Malaysia on special occasions. They are often baked for religious or cultural celebrations such as Eid ul-Fitr, Christmas, Deepavali.

Satu lagi resepi kek sarawak yang sedap!!! Kek Buah Kukus Lembab dan Sedap Azie Kitchen. Indonesian Desserts, Asian Desserts, Brownie Desserts, Brownie Recipes, Layer Cake Recipes, Dessert Recipes, Cake Cookies, Cupcake Cakes, Cupcakes. kamu mampu membuat Kek belacan (kek lapis sarawak) gunakan 13 bahan 8 langkah. Inilah cara anda untuk membuatnya.

Bahan dan bumbu untuk memasak Kek belacan (kek lapis sarawak)

  1. Sediakan 250 gm mentega.
  2. Selain itu juga tambahkan telur 10 biji.
  3. Silahkan sobat siapkan 1 tin susu pekat manis.
  4. Siapkan juga 1 tin serikaya.
  5. Sobat juga memerlukan 1 tin kecil nestle cream.
  6. Silahkan sobat persiapkan 1 paket kecil horlicks.
  7. Kamu butuh 1 paket kecil milo.
  8. Kamu siapin 2 cawan tepung gandum.
  9. Anda membutuhkan 1 cawan gula halus.
  10. Sediakan 1 sudu kecil nescafe.
  11. Kamu perlu 1 sudu besar serbuk koko.
  12. Sobat juga memerlukan 1 susu tea esen vanilla.
  13. Anda perlu browning sugar secukupnya.

BAHASA MALAYSIA VERSION Kek yang meletop-letop hangat di perkatakan pada raya tahun ni. menggabungkan kek tradisi Sarawak iaitu Kek Belacan dan Kek Lumut serta di tambahkan dengan cheesecake. ya rabbi. tak terkata. The internal design layer and the external outer layer top and bottom layer. Related Video :kek lapis Sarawak Visual. Kek belacan yang paling terkenal di Sarawak.

Intruksi cara membuat Kek belacan (kek lapis sarawak)

  1. Panaskan air untuk mengukus..
  2. Pukul mentega & gula halus hingga gebu.kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji sambil dipukul..
  3. Masukkan esen vanilla + susu oekat manis + serikaya + nestle cream & pukul sebati..
  4. Masukkan pula horlicks + milo + sebuk koko & nescafe..kacau sebati bahan tersebut..
  5. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit..
  6. Masukkan pula browning sugar sehingga adunan tersebut berwarna kehitaman. gaul sehingga semuanya sebati..
  7. Sediakan loyang yg telah digiris dgn mentega & tepung.masukkan adunan ke dlm loyang & tutup dgn aluminium foil..
  8. Kukus sehingga 5 jam.

Menjadi kek yang wajib ada ketika perayaan. Rupa seakan kek coklat biasa, tapi ada bahan-bahannya yag tiada pada kek biasa yang menjadikan kek belacan ini unik. Rujukan Resipi : - Resepi Kek Lapis Sarawak. Kek istimewa berasal dari negeri Sarawak, warisan turun temurun daripada sahabat lama. Aku sediakan bahagian resepi ni sebab aku tengok blog ni suram sangat.

Begitulah pembahasan Kek belacan (kek lapis sarawak) terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel situs ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Kek belacan (kek lapis sarawak)artikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com