Kek Karamel Alunan Kasih ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di ponsel untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Seterusnya merupakan gambar mengenai Kek Karamel Alunan Kasih yang dapat kalian jadikan wawasan. Masukkan adunan kek yang telah diwarnakan. Tuang adunan biru dan ratakan, boleh usahakan guna sudu agar nanti nampak alunan dia, kemudian ayak serbuk koko atas lapisan tu. Gabungan antara Puding Karamel dan kek yang gebu sangat serasi serta memikat selera.

Kek Karamel Alunan Kasih InshaaAllah masih diberi kesempatan menerima tempahan dari pelanggan yang masih setia. Terbaru produk terkini NONA MANIS PANDAN dan NONA MANIS JAGUNG. Kek alunan kasih merupakan sejenis kek yang cukup digemari ramai. kamu mampu membuat Kek Karamel Alunan Kasih menggunakan 23 bahan 10 langkah. Inilah step by step untuk membuatnya.

Bahan-bahan untuk memasak Kek Karamel Alunan Kasih

  1. Anda membutuhkan Karamel.
  2. Silahkan sobat persiapkan 🎂 2 1/2 sudu besar gula.
  3. Siapkan juga Puding.
  4. Silahkan kamu persiapkan 🎂 2 biji telur penuh (putih & kuning).
  5. Siapkan juga 🎂 3 biji kuning telur.
  6. Kamu membutuhkan 🎂 1 tin susu cair.
  7. Kamu membutuhkan 🎂 1/2 cawan susu pekat manis.
  8. Kamu siapin 🎂 1 sudu besar tepung kastad.
  9. Anda butuh 🎂 1 sudu teh esen vanila.
  10. Silahkan sobat siapkan Meringue.
  11. Kamu membutuhkan 🎂 6 biji putih telur (pastikan x bercampur kuning telur & air).
  12. Selain itu juga tambahkan 🎂 3/4 cawan gula.
  13. Anda butuh 🎂 1 sudu teh cream of tartar.
  14. Persiapkan Kek.
  15. Sediakan 🎂 3 biji kuning telur.
  16. Silahkan kamu siapkan 🎂 1/2 cawan gula.
  17. Anda membutuhkan 🎂 1/2 cawan air.
  18. Anda perlu 🎂 1/4 cawan minyak jagung/minyak masak.
  19. Anda butuh 🎂 1 sudu teh esen vanila.
  20. Persiapkan 🎂 1 1/2 cawan tepung gandum.
  21. Kamu butuh 🎂 1 sudu besar serbuk penaik.
  22. Silahkan sobat persiapkan 🎂 pewarna merah jambu & hijau.
  23. Silahkan sobat persiapkan 🎂 serbuk koko @ milo secukupnya.

Untuk menambahkan lagi keistimewaan kek ini, layer atas kek ini dibuat karemal. Ianya lazat jika dinikmati ketika sejuk. Untuk mendapatkan warna yang cantik, pemilik resepi menggunakan pewarna jenama Star Brand. Memang best sangat resepi kek karamel pelangi kukus yang kami beri ni.

Langkah cara membuat Kek Karamel Alunan Kasih

  1. (Karamel) Cairkan gula di dlm loyang saiz 9 inci hingga keperangan. Kemudian sejukkan & biar ia mengeras.
  2. (Puding) Kacau semua bahan2 hingga sebati. Jangan sampai berbuih. Tapiskan ke dlm loyang berisi karamel tadi.
  3. (Meringue) Pukul putih telur hingga berbuih. Kemudian, masukkan cream or tartar. Pukul lagi. Selepas itu, masukkan gula & pukul dgn high speed hingga kental & bertanduk. Bila terbalikkan bekas, adunan tidak tumpah.
  4. (Kek) Pukul telur, gula, air, minyak & esen vanila hingga berkrim. Masukkan tepung gandum & serbuk penaik yg telah di ayakkan. Pukul lagi hingga kembang.
  5. Masukkan pula meringue secara tiga peringkat sambil di kaup balikkan dari bawah ke atas perlahan2 hingga sebati..
  6. Bahagikan adunan kpd 3 bahagian. 2 bahagian di campur dgn warna merah jambu & hijau. Satu lagi dibiarkan warna asal. Masa ni boleh panaskan oven dulu selama 10 minit pd suhu 170•c.
  7. Sudukan adunan hijau di atas puding perlahan2. Tak perlu di ratakan sebab utk dapatkan corak beralun. Jangan bimbang, ia tidak akan tenggelam sebab di dlm adunan kek ada meringue yg membuatkan ia menjadi ringan & terapung di atas permukaan puding. Kemudian, tapiskan serbuk koko/milo secara nipis memenuhi lapisan hijau tadi. Sudukan adunan kek semula warna putih. Jangan ratakan ye..buat step yg sama sampai ke lapisan merah jambu. Lapisan akhir tak perlu di tabur dgn serbuk koko lagi.
  8. Letak loyang kek di dlm loyang yg lebih besar berisi air panas. Tuang sampai 1/4 drp aras loyang saja, cukup sampai loyang kek tenggelam sedikit di dlm air. Kaedah ini di panggil 'water bath'. Ia akan membuatkan kek menjadi gebu.
  9. Bakar selama 1 jam 15 minit pd suhu 170•c hingga masak. Bila di cucuk dgn lidi, ia keluar bersih. Bergantung pada oven masing2..
  10. Setelah kek masak, sejukkan selama 20 minit hingga tepi kek lekang dari loyang. Sisipkan dgn pisau hingga ke dasar puding karamel & terbalikkan perlahan2 di atas pinggan.

Lapisan resepi kek karamel pelangi ini terbahagi kepada tiga bahagian iaitu lapisan gula hangus, lapisan puding karamel dan terkakhir sekali ialah lapisan kek. Kek alunan kasih ini dahulu merupakan kek yang sangat popular. Ini kerana, kek ini amat lembut, berwarna-warni dan sedap. Anda memerlukan banyak bahan tapi dengan kesabaran sudah tentu anda dapat membuatnya dengan baik. When Roz of Home Kreation said this cake looked like a map, it reminded me of the topographic maps that we used to learn in Geo class.

Begitulah pembahasan Kek Karamel Alunan Kasih terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Kek Karamel Alunan Kasihpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com