Kek coklat ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di HP untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan ide. Selanjutnya merupakan gambar berkaitan dengan Kek coklat yang bisa Anda jadikan ide. Untuk menghiburkan hatinya, sebaik pulang dari pejabat petang semalam saya buatkan sebiji kek coklat kegemarannya untuk di nikmati dengan keluarga dan kawan-kawan. Kali ini resepinya saya cuba selepas ambil di SINI. Terima kasih kepada Cikgu Suraya, tuan punya blog untuk resepi kek coklat yang mudah dan sedap ini.

Kek coklat Ianya sesuai untuk mereka yang baru nak berjinak untuk memasak, atau mungkin juga pelajar dan sesiapa sahaja yang inginkan sesuatu yang mudah tetapi sedap. Masak semua bahan ni guna api kecil dan sentiasa kacau. Lepas tu boleh la nak hias kek coklat kukus anda dengan kreativiti sendiri. kamu bisa membuat Kek coklat pakai 10 bahan 7 langkah. Berikut langkah-langkah untuk membuatnya.

Bahan-bahan untuk memasak Kek coklat

  1. Silahkan sobat persiapkan Bahan kek.
  2. Siapkan juga 2 cawan tepung kek.
  3. Silahkan sobat siapkan 1 1/2 cawan gula.
  4. Silahkan kamu siapkan 1 sudu kecil esen vanilla.
  5. Selain itu juga tambahkan 250 gram butter.
  6. Kamu membutuhkan 5 biji telur size m.
  7. Kamu membutuhkan Bahan coklat.
  8. Silahkan sobat siapkan 1 cawan serbuk koko.
  9. Persiapkan 1 cawan air.
  10. Silahkan kamu siapkan 1/2 cawan gula.

Bagi saya pula, kenangan kali pertama membuat kek coklat kukus memang menakjubkan.hehe. Saya bukanlah pakar "membaking" kek segala bagai ni. Paling teruk, saya mula memberanikan diri belajar membuat kek coklat ni kerana permintaan dan desakan anak-anak. Maknanya, hanya setelah berumahtangga dan mempunyai anak-anak yang sudah pandai "demand".huh.teruk sangat ni.

Step by step cara memasak Kek coklat

  1. Masukkan serbuk koko, air dan gula dalam periuk dan cairkan..
  2. Setelah koko pekat sedikit matikan api dan sejukkan..
  3. Mixed butter dan gula sehingga kembang..
  4. Kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji. Dan putar sehingga sebati..
  5. Masukkan esen vanilla dan putar..
  6. Masukkan tepung dan diselang seli dengan koko yang dicairkan tadi. Gaul guna senduk..
  7. Bakar pada suhu 170'c selama 1 jam 15 minit..

Kalau nak resepi kek coklat versi bakar, boleh tengok resepinya disini. Untuk resepi ni, tak sesuai dibakar. Actually kakak saya pernah try buat kek coklat lembap secara bakar dengan menggunakan resepi ni, tapi resultnya kek jadi mampat. Kek kukus ini disediakan oleh Juita dan Nana selepas makan malam. Bila terpandang resepi dari Chef Zubaidah ini, tiba tiba teringin nak makan kek coklat kerana tak sempat pun untuk makan kek yang disediakan semasa majlis makan makan di rumah kami hari Isnin lepas.

Begitulah pembahasan Kek coklat terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Kek coklatpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com