Kek Karamel Alunan Kasih ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di ponsel untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Selanjutnya adalah gambar berkaitan dengan Kek Karamel Alunan Kasih yang dapat sobat jadikan contoh.

Kek Karamel Alunan Kasih kamu bisa membuat Kek Karamel Alunan Kasih mengfungsikan 22 bahan 6 langkah. Berikut step by step untuk membuatnya.

Komposisi untuk memasak Kek Karamel Alunan Kasih

  1. Siapkan juga Bahan maringue.
  2. Anda Memerlukan 6 biji telur putih (asingkan jgn bercampur telur kuning).
  3. Silahkan kamu siapkan 1 sudu cream of tartar.
  4. Silahkan sobat persiapkan 3/4 cawan gula.
  5. Silahkan sobat persiapkan Bahan karamel.
  6. Anda butuh 4 sudu gula (masak terus dalam loyang size 9).
  7. Persiapkan 2 biji telur.
  8. Silahkan kamu persiapkan 3 biji kuning telur.
  9. Kamu siapin 1 tin susu cair.
  10. Sediakan 1 sudu besar tepung kastard.
  11. Silahkan kamu persiapkan 1 sudu kecil esen vanilla.
  12. Siapkan juga 1/2 cawan susu pekat.
  13. Anda Memerlukan Bahan kek.
  14. Silahkan kamu siapkan 3 biji kuning telur.
  15. Sobat juga memerlukan 1/2 cawan gula.
  16. Siapkan juga 1/2 cawan air.
  17. Silahkan kamu siapkan 1/4 cawan minyak masak.
  18. Selain itu juga tambahkan 1/2 cawan tepung gandum.
  19. Persiapkan 1 sudu kecil esen vanilla.
  20. Persiapkan 1 sudu kecil baking powder.
  21. Kamu siapin Pewarna pink dan biru/hijau.
  22. Silahkan sobat persiapkan 1 sudu besar Serbuk koko.

Intruksi cara memasak Kek Karamel Alunan Kasih

  1. (Maringue) Pukul semua putih telur dan gula hingga berbuih dengan kelajuan high speed. Masukkan cream of tartar hingga kental & bertanduk. Meringue mencapai tekstur yang terbaik adalah apabila bekas diterbalikkan, adunan tidak tumpah.).
  2. BAHAN KARAMEL / GULA HANGUS: ( Tabur gula di dalam loyang saiz 9 inci. Masak atas api kecil hingga gula cair dan bertukar warna perang muda. Sengetkan loyang supaya karamel rata. Sejukkan.   BAHAN PUDING: (Kacau semua bahan-bahan dengan garpu hingga sebati sahaja. Jangan sampai berbuih. Tapis ke dalam loyang berisi karamel @ gula hangus.).
  3. BAHAN KEK:   1. Pukul telur, gula, air, minyak dan esen vanilla hingga berkrim. 2. Masukkan tepung gandum & serbuk penaik yang telah diayak bersama. Pukul lagi hingga kembang. 3. Kemudian masukkan meringue secara 3 peringkat. Kaup balikkan dari bawah dan keatas perlahan-lahan hingga.
  4. Bahagikan adunan 3 bahagian. Isi pewarna pink 1 bahagian. Biru /hijau 1 bahagian. Dan 1 biarkan warna asal. Seterusnya isi adunan pink keatas lapisan puding tadi. Ratakan dengan sudu. Selepas itu lapiskan dengan serbuk koko. Isi pula adunan warna asal ratakan dan lapiskan dengan serbuk koko..
  5. Akhir sekali isi adunan warna biru/hijau ratakan. Tak payah dah lapis dengan serbuk koko. Bakar dengan teknik water bath (air kena ada dalam tray) pastikan aras air sama dengan karamel puding. Suhu 180c selama 1jam. (Bergantung oven masing2).
  6. Dah masak buka pintu oven sedikit biarkan kek berehat 10 minit. Boleh keluarkan kek biarkan kek regang dari acuan dan sisipkan keliling dan boleh terbalikkan atas papan kek atau bekas plastik kek. DAH SIAP. P/S nak lagi sedap simpan dahulu kek didalam peti sejuk 4jam. Barulah dipotong dan makan..

Begitulah pembahasan Kek Karamel Alunan Kasih terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport kita dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Kek Karamel Alunan Kasihpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com