Kek Nasi Kukus ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Berikutnya adalah gambar mengenai Kek Nasi Kukus yang dapat Anda jadikan inspirasi.

Kek Nasi Kukus kamu dapat membuat Kek Nasi Kukus memanfaatkan 14 bahan 7 langkah. Inilah step by step untuk memasaknya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Kek Nasi Kukus

  1. Silahkan sobat persiapkan Kek Nasi.
  2. Sediakan 2 cwn Nasi Sejuk.
  3. Kamu butuh 3/4 cwn Gula (blend halus).
  4. Sobat juga memerlukan 4 Sudu Besar Tepung Jagung (tak perlu membukit).
  5. Silahkan kamu persiapkan 2 Biji Telur.
  6. Anda perlu 3/4 cwn Minyak Masak.
  7. Silahkan sobat siapkan 90 ml Air Suam.
  8. Silahkan kamu persiapkan 1/2 cwn Serbuk Koko.
  9. Kamu siapin Topping.
  10. Silahkan kamu siapkan 2 Sudu Besar Serbuk Koko (membukit).
  11. Siapkan juga 5 Sudu Besar Gula.
  12. Kamu butuh 3 Sudu Besar Minyak Masak.
  13. Kamu siapin 1 cwn Air.
  14. Kamu perlu 1 1/2 Sudu Besar Tepung Jagung.

Step by step cara membuat Kek Nasi Kukus

  1. Sediakan bahan kering dan basah mengikut sukatan yang diberikan..
  2. Letak nasi, telur, minyak & air, dan blend sehingga halus..
  3. Kemudian, masukkan pula gula, serbuk koko dan blend sehingga sebati. Dan letak pula tepung jagung, boleh juga proses akhir ini dilakukan di dalam mangkuk supaya lebih sekata..
  4. Adunan sudah sekata, boleh letak di dalam pan saiz 6 inci. Letak Baking paper di bawah pan supaya mudah dikeluarkan nanti. Kukus sehingga masak. Anggaran 1 jam 15 minit. Cucuk dengan pisau atau lidi untuk lihat sudah masak atau belum..
  5. Kek sudah masak, boleh buat topping atas kek pula. Kek biarkan sejuk sementara, baru boleh terbalikkan dan letak di tray kek..
  6. Untuk topping, masak semuanya di atas api sederhana. Masukkan dahulu serbuk koko, gula, minyak, air, kacau sebatikan. Dah sebati, baru letakkan tepung jagung. Kacau sehingga topping menjadi likat..
  7. Kek dah sejuk, dah letak dalam piring, boleh letak topping pulak. Selepas itu boleh add on apa-apa lagi atasnya, seperti Choc Chips, nuts, fruits atau lain-lain. Selamat mencuba. 😊.

Begitulah pembahasan Kek Nasi Kukus terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Kek Nasi Kukuskonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com