Kek sarang semut ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di smartphone untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Berikutnya adalah gambar tentang Kek sarang semut yang dapat kamu jadikan wawasan. Salam cikgu Ani, saya dah masuk tiga tahun buat kek sarang semut ni ikut resepi cikgu, alhamdulillah selalu menjadi. (Yang tak menjadi tu sebab saya terlalu gopoh nak siapkan.) Terima kasih sebab share resepi cikgu. Ada yang panggil kek gula hangus manakala di Kelantan,kek ini dipanggil kek span. Memang saya ingat dulu,waktu-waktu malam raya,emak akan buat kek ini untuk dimakan di pagi raya.

Kek sarang semut Lebih istimewa lagi resipi ini dimasak tanpa ketuhar. Malah resipi Kek Sarang Semut ini juga tak perlukan anda untuk perap adunan. It is called Kek Sarang Semut as the holes resemble ants' nest. anda bisa memasak Kek sarang semut gunakan 11 bahan 6 langkah. Inilah step by step untuk memasaknya.

Bahan-bahan untuk memasak Kek sarang semut

  1. Sediakan Bahan A (membuat Gula Perang).
  2. Anda membutuhkan 2 cawan Gula Pasir.
  3. Sediakan 2 cawan Air Panas.
  4. Anda Memerlukan 3 tbsp Mentega.
  5. Kamu perlu Bahan B.
  6. Kamu membutuhkan 7 biji Telur - Gred A.
  7. Kamu siapin 1/2 Cawan Susu Pekat.
  8. Anda butuh 1 tsp Esen Vanilla.
  9. Kamu butuh 2 cawan Tepung Gandum - diayak.
  10. Silahkan sobat siapkan 2 tsp Soda Bikarbonat - diayak.
  11. Sediakan juga 1 tsp Baking Soda - diayak.

It is also called Kek Gula Hangus which translates directly into "burnt-sugar cake". It is aptly named such as the sugar is first caramelized to dark amber for that toffee taste and aroma. It has a springy, slight chewy texture and in case you are wondering, a strong toffee flavour to the cake. Resepi kek gula hangus kukus atau biasanya disebut kek sarang semut.

Step by step cara memasak Kek sarang semut

  1. Sediakan Bahan A dan Bahan B..
  2. Masukkan gula ke dalam periuk.Dengan api kecil,kacau gula sehingga bertukar warna keperangan.Hendaklah sentiasa digaul bagi menggelakkan gula hangit..
  3. Bila gula sudah perang seperti warna madu,dengan berhati-hati masukkan air panas sedikit demi sedikit sehingga habis.Kemudian masukkan mentega.Gaul sebati,tutup api dan ketepikan..
  4. Ambil blender dan masukkan telur.Pukul sehingga kembang.Masukkan susu pekat dan esen vanilla.Pukul sebati..
  5. Ayak tepung gandum,baking powder dan baking soda.Masukkan ke dalam blender dan pukul sebati.Akhir sekali masukkan air gula perang yang telah dibuat tadi.Pukul hingga sebati..
  6. Sediakan periuk nasi.Oles marjerin ke seluruhan periuk dan tuang adunan.Masukkan ke dalam periuk nasi dan tekan butang cook.Dah masak dan sedia untuk dihidang..

Kek gula hangus ini sangat sesuai dimakan sebagai dessert, ataupun untuk menjamu tetamu, ataupun untuk anda bawa sebagai sajian ke rumah sedara. Bentuknya yang unik dan tekstur yang kenyal sangat digemari. Aroma harum kek ini sangat merangsang selera. KEK SARANG SEMUT SEMPOI CARA AKU Sebenarnya kek gula hangus yang dulu saya panggil kek sponge masa saya kecil kecil adalah antara kek pertama yang saya masak semasa saya mula belajar membuat kek.

Begitulah pembahasan Kek sarang semut terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Kek sarang semutpostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com