Kek Puding Karamel Pelangi ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan contoh. Next adalah gambar berkaitan dengan Kek Puding Karamel Pelangi yang bisa Anda jadikan inspirasi.

Kek Puding Karamel Pelangi kamu dapat memasak Kek Puding Karamel Pelangi memanfaatkan 22 bahan 8 langkah. Inilah langkah-langkah untuk membuatnya.

Bahan dan bumbu untuk memasak Kek Puding Karamel Pelangi

  1. Anda Memerlukan (Karamel).
  2. Anda perlu 🌈 2 sudu besar gula.
  3. Sediakan juga (Puding).
  4. Kamu membutuhkan 🌈 2 biji telur (kuning & putih).
  5. Kamu butuh 🌈 3 biji kuning telur.
  6. Anda Memerlukan 🌈 1 tin susu cair.
  7. Sediakan 🌈 1/2 cawan susu pekat.
  8. Anda membutuhkan 🌈 1 sudu besar tepung kastad.
  9. Selain itu juga tambahkan 🌈 1 sudu teh esen vanila.
  10. Anda perlu (Meringue).
  11. Kamu perlu 🌈 6 biji putih telur.
  12. Silahkan kamu siapkan 🌈 3/4 cawan gula.
  13. Siapkan juga 🌈 1 sudu teh cream of tartar.
  14. Kamu perlu (Kek).
  15. Anda butuh 🌈 3 biji kuning telur.
  16. Anda membutuhkan 🌈 1/2 cawan gula.
  17. Kamu butuh 🌈 1/2 cawan air.
  18. Anda perlu 🌈 1/4 cawan minyak.
  19. Sobat juga memerlukan 🌈 1 sudu teh esen vanila.
  20. Selain itu juga tambahkan 🌈 1 1/2 cawan tepung gandum.
  21. Sediakan juga 🌈 1 sudu teh serbuk penaik.
  22. Anda butuh 🌈 beberapa pewarna yg di sukai.

Step by step cara membuat Kek Puding Karamel Pelangi

  1. (Karamel) Cairkan gula di dalam loyang saiz 9" di atas api hingga keperangan. Sejukkan. Ia akan menjadi keras.
  2. (Puding) Kacau semua bahan2 hingga sebati dengan whisk perlahan-lahan. Jangan sampai berbuih untuk elakkan daripada puding menjadi berlubang-lubang selepas di bakar nanti. Tapiskan ke dalam loyang berisi karamel yg telah sejuk tadi. Kemudian, ketepikan dulu.
  3. (Meringue) Pukul putih telur hingga berbuih. Masukkan gula & cream of tartar. Pukul lagi dgn high speed hingga kental & bertanduk.
  4. (Kek) Pukul telur, gula, air, minyak & esen vanila hingga berbuih/berkrim. Masukkan tepung gandum & serbuk penaik yg telah di ayak bersama. Pukul lagi hingga kembang.
  5. Masukkan meringue sebanyak 3x sambil kaup balikkan dari bawah ke atas perlahan-lahan hingga sebati. Bahagikan adunan & campur pewarna. Kacau perlahan-lahan.
  6. Panaskan oven dulu pada suhu 170•c selama 10 minit. Sudukan satu adunan warna ke atas puding tadi sebanyak 4 sudu besar. Jangan risau, ia tidak akan tenggelam di sebabkan ada meringue di dlm adunan kek, ia jadi ringan & terapung di atas puding. Sudukan lagi adunan warna lain di atas adunan pertama tadi di tengah-tengah. Selang-selikan semua adunan warna hingga habis..
  7. Bakar cara "water bath" (loyang kek di letakkan di dlm loyang yg lebih besar berisi 1/3 air panas) pada suhu 170•c selama 1 jam di rak tengah, api bawah saja. Kemudian bakar 10 minit lagi pada suhu 150•c, tukar api atas saja & letak kek di rak bahagian bawah sekali. Bergantung pada oven masing2.
  8. Sejukkan kek hingga tepinya lekang dari loyang. Sisipkan dgn pisau & terbalikkan ke atas pinggan perlahan-lahan. Sedap di hidang & di makan sejuk-sejuk.

Begitulah pembahasan Kek Puding Karamel Pelangi terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Kek Puding Karamel Pelangikonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com