Kek Butter Pelangi ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di smartphone untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan contoh. Selanjutnya adalah gambar tentang Kek Butter Pelangi yang bisa sobat jadikan ide. Selain daripada kek gula hangus atau sarang semut, kek butter serta kek span, kek pelangi ini menjadi pilihan emak-emak kita dari zaman berzaman sebab penyediaanya yang ringkas dan mudah. Rasanya tahun lepas saya buat kek coklat moist untuk dia. Buat surprise kek masa dia datang rumah.

Kek Butter Pelangi Kek butter pelangi yang sangat cantik. Sejak beberapa hari ni cuaca sekejap panas, mendung, hujan dan kejap- kejap hujan renyai. Mujur pada sebelah pagi cuaca panas. anda sanggup membuat Kek Butter Pelangi manfaatkan 8 bahan 13 langkah. Inilah langkah-langkah untuk membuatnya.

Bahan-bahan untuk memasak Kek Butter Pelangi

  1. Sediakan juga 250 g butter.
  2. Kamu siapin 3 biji telur.
  3. Anda butuh 3/4 cawan gula kastor.
  4. Siapkan juga 2 cawan tepung gandum (diayak).
  5. Sediakan 1 sudu teh baking powder.
  6. Kamu butuh 1 sudu teh esen vanilla.
  7. Persiapkan 2 sudu susu pekat.
  8. Sobat juga memerlukan Pewarna yang disukai.

Help us grow by removing adBlock. You don't have to pay us but ads are paying for us. Kemudian masukkan telur putih dan esen, pukul lagi sehingga ia. Ayakkan gula aising dan gaulkan ke dalam adunan butter dan krimwell tadi.

Intruksi cara membuat Kek Butter Pelangi

  1. Pukul gula kastor dan butter hingga kembang..
  2. Masukkan telur satu persatu. Pukul setiap telur hingga rata dulu sebelum masuk kan telur yang seterusnya..
  3. Masukkan esen vanilla dan susu pekat..
  4. Masukkan Tepung gandum yang sudah diayak. Kaup kan dengan adunan tadi..
  5. Bahagian adunan kepada 2@3 bahagian. (ikut la nak asing kan berapa warna).
  6. Titiskan pewarna pada setiap adunan yang sudah diasingkan. Kacau sebati dgn perlahan. Tak nak terlebih kacau nanti kek mendap..
  7. Oleskan loyang 8x8 inci dengan marjerin, letak kan baking paper supaya kek tidak lekat..
  8. Masukkan adunan mengikut warna secara bergilir ke dalam loyang. Cth: adunan tiada warna-adunan merah-adunan hijau-ulang semula..
  9. Hentak kan loyang selepas masukkan ke semua adunan supaya rata. Boleh lukis ikut seni masing2 guna lidi@chopstick@lidi sate..
  10. Masukkan kek ke dalam oven yang telah di panaskan pada suhu 170°c selama 10 minit..
  11. Bakar selama 40-45 atau hingga kek masak pada suhu 160°c..
  12. Boleh check samada kek telah masak atau tidak dengan cucuk kan lidi ke dalam kek. Jika tiada kek lekat, maknanya kek dah masak..
  13. Kek siap. Terbalikkan loyang di atas redai. Biar kan kek sejuk..

Resepi Kek Butter Pelangi. resepi kek mentega pelangi yang sedap dan simple (pic kredit to fb azlina ina fans) ok.semua dah sedia ke untuk belajar resepi baru?? ok hari nie kita belajar buat kek. Tiba tiba terasa sangat teringin untuk menikmati sekeping kek. Bila hasrat ini disuarakan, Juita membawa balik sekeping kek Red Velvet dari Secret Recipe. Kek Marble adalah kek yang memiliki tekstur lembut dan penampilanya biasanya belang-belang atau bergaris-garis (macam pelangi). bahan utama untuk membuat kek ini iaitu menggunakan adunan. Nota: Pemilik resepi menggunakan marjerin Pelangi dan hasilnya kek tetap lazat dan wangi.

Begitulah pembahasan Kek Butter Pelangi terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Kek Butter Pelangikonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com