Resepi kek batik mama linda ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Berikutnya adalah gambar tentang Resepi kek batik mama linda yang dapat kamu jadikan contoh. Kek batik ini berasal dari Malaysia Timur, Sarawak dan ia juga terkenal di negara jirannya, Sabah. Ia mudah dibuat dan sedap dimakan. Malah, penggemarnya kebanyakan adalah mereka yang suka makan coklat.

Resepi kek batik mama linda Orait, nah saya kongsikan resepi kak Azlina Ina. Harap dapat bantu korang yang suka. Kek batik adalah antara resepi yang mudah untuk dibuat. kamu bisa memasak Resepi kek batik mama linda manfaatkan 9 bahan 4 langkah. Berikut langkah-langkah untuk memasaknya.

Bahan-bahan untuk memasak Resepi kek batik mama linda

  1. Anda butuh bahan a:.
  2. Anda Memerlukan 750 gram biskut merie (1& 1/2 pack)- dipatah2kan.
  3. Anda perlu 1 cawan almond (dihancurkan kasar).
  4. Persiapkan bahan b:.
  5. Kamu perlu 200 gram gula kastor.
  6. Siapkan juga 60 gram serbuk koko.
  7. Sediakan 240 ml susu full milk dutch lady.
  8. Kamu butuh 150 gram anchor butter.
  9. Anda butuh 1 sudu kecil essen vanilla or coffee.

Ianya tidak menggunakan peralatan yang canggih. Hanya beberapa bahan sahaja yang digunakan. Di sini kami kongsikan resepi kek batik cheese yang menjadi viral dan patut anda cuba. Kredit resepi kepada Puan Haya Habibah.

Langkah cara memasak Resepi kek batik mama linda

  1. Caranya: - satukan semua bahan b dan renehkan hingga gula and butter mencair sebati - rehatkan adunan hingga sejuk - satukan bahan a ke dalam bahan b yang telah sejuk dan mampatkan masuk ke dlm loyang, sejukkan sebentar untuk ia mengeras.
  2. Ganached: 1/2 cawan whipped cream 120 gram dark chocolate berlys caranya: double boilkan bahan ganached dan tuang di atas permukaan adunan kek batik, and sejukkan beberapa jam hingga ia mengeras elok...
  3. Memo: - bagi rakan2 yang gemar kek batik yang lembut, masukkan adunan a ke dalam adunan b ketika adunan b masih panas, kacau segera and mampatkan dan bagi mereka yang nak texture ranggup once bahagian b masak sebati sejukkan ia sebelum di satukan bersama bahan a -mama guna loyang 8' -with thick ganached and add on banyak topping anda boleh jual di antara harga rm 40-45 bergantung pada jenis topping yang anda nak letak ya selamat mencuba.
  4. .

Jenis butter yang digunakan akan mempengaruhi rasa kek batik. Jika guna pure butter yang mahal, rasa akan lebih berlemak dan rich. Resepi kek batik simple dan confirm jadi. Masak butter smp cair, masak kek batik guna api kecik je ek. kemudian terus masukkan susu pekat. Kek batik merupakan salah satu antara kek yang paling banyak menarik hati masyarakat Malaysia.

Begitulah pembahasan Resepi kek batik mama linda terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport kami dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Resepi kek batik mama lindaartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com