Kek coklat ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di smartphone untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan ide. Next adalah gambar berkaitan dengan Kek coklat yang dapat sobat jadikan ide. Untuk menghiburkan hatinya, sebaik pulang dari pejabat petang semalam saya buatkan sebiji kek coklat kegemarannya untuk di nikmati dengan keluarga dan kawan-kawan. Kali ini resepinya saya cuba selepas ambil di SINI. Terima kasih kepada Cikgu Suraya, tuan punya blog untuk resepi kek coklat yang mudah dan sedap ini.

Kek coklat Ianya sesuai untuk mereka yang baru nak berjinak untuk memasak, atau mungkin juga pelajar dan sesiapa sahaja yang inginkan sesuatu yang mudah tetapi sedap. Masak semua bahan ni guna api kecil dan sentiasa kacau. Lepas tu boleh la nak hias kek coklat kukus anda dengan kreativiti sendiri. kamu bisa memasak Kek coklat manfaatkan 10 bahan 7 langkah. Berikut cara anda untuk memasaknya.

Bahan-bahan untuk memasak Kek coklat

  1. Sediakan juga Bahan kek.
  2. Persiapkan 2 cawan tepung kek.
  3. Anda perlu 1 1/2 cawan gula.
  4. Anda Memerlukan 1 sudu kecil esen vanilla.
  5. Silahkan kamu siapkan 250 gram butter.
  6. Anda butuh 5 biji telur size m.
  7. Sediakan Bahan coklat.
  8. Anda membutuhkan 1 cawan serbuk koko.
  9. Anda butuh 1 cawan air.
  10. Sobat juga memerlukan 1/2 cawan gula.

Bagi saya pula, kenangan kali pertama membuat kek coklat kukus memang menakjubkan.hehe. Saya bukanlah pakar "membaking" kek segala bagai ni. Paling teruk, saya mula memberanikan diri belajar membuat kek coklat ni kerana permintaan dan desakan anak-anak. Maknanya, hanya setelah berumahtangga dan mempunyai anak-anak yang sudah pandai "demand".huh.teruk sangat ni.

Langkah cara memasak Kek coklat

  1. Masukkan serbuk koko, air dan gula dalam periuk dan cairkan..
  2. Setelah koko pekat sedikit matikan api dan sejukkan..
  3. Mixed butter dan gula sehingga kembang..
  4. Kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji. Dan putar sehingga sebati..
  5. Masukkan esen vanilla dan putar..
  6. Masukkan tepung dan diselang seli dengan koko yang dicairkan tadi. Gaul guna senduk..
  7. Bakar pada suhu 170'c selama 1 jam 15 minit..

Rasanya kek coklat lembap atau moist chocolate cake ni antara kek yang paling digemari orang ramai. Ada banyak juga resepi kek yang pernah saya kongsikan sebelum ni. Tapi rupanya kek coklat lembap kukus ni tak pernah lagi saya kongsikan resepinya. Baru sekarang teringat nak kongsikan resepinya bila ramai yang menanyakan pasal kek coklat. Kek kukus ini disediakan oleh Juita dan Nana selepas makan malam.

Begitulah pembahasan Kek coklat terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan website ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Kek coklatkonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com