Kek butter selembut pondan ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan contoh. Selanjutnya merupakan gambar berkaitan dengan Kek butter selembut pondan yang bisa kamu jadikan ide. #kekmarblemudah #kekbuttermudah #buttercup #kekbuttergebudanlembut Akhirnya dah jumpa resepi kek marble yang lembut, gebu dan sedap. Rasanya tahun lepas saya buat kek coklat moist untuk dia. Buat surprise kek masa dia datang rumah.

Kek butter selembut pondan Setiap kali makan kek butter ni teringat arwah abah yang memang minat sangat dengan kek butter. Kek butter mak yang sedap dan berbau harum Arwah abah selalu request kek butter daripada mak terutamanya di pagi raya. Kerana kek butter ni simple gila resepi dia dan sangat mudah untuk difahami. kamu mampu memasak Kek butter selembut pondan mengfungsikan 7 bahan 8 langkah. Berikut step by step untuk memasaknya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Kek butter selembut pondan

  1. Silahkan kamu siapkan 1 buku buttercup / 1 cawan marjerin.
  2. Kamu butuh 1 cawan gula pasir.
  3. Silahkan kamu persiapkan 4 biji telur.
  4. Kamu siapin 1 1/2 tepung gandum (diayak).
  5. Kamu membutuhkan 1 s.kecil esen vanilla.
  6. Selain itu juga tambahkan 1 1/2 s.kecil baking powder (diayak).
  7. Anda butuh 1 s. Besar susu manis (optional).

Tiba tiba terasa sangat teringin untuk menikmati sekeping kek. Bila hasrat ini disuarakan, Juita membawa balik sekeping kek Red Velvet dari Kali ini saya meminta Juita menyediakan saya sebiji kek butter kerana inilah kek yang sebenarnya saya inginkan. Kek mentega merupakan sejenis kek yang amat lazat dan boleh dipotong ketika masih panas. Namun, terdapat juga mereka yang lebih suka ianya disimpan beberapa hari sebelum dimakan.

Step by step cara membuat Kek butter selembut pondan

  1. Mixerkan butter dan gula sampai sebati.
  2. Masukkan telur, sebiji demi sebiji dan gaul rata.
  3. Masuk tepung sedikit demi sedikit.
  4. Masukkan esen vanilla dan baking powder dan sebatikan sehingga yakin gebu.
  5. Sapu sikit loyang tu dngn butter supaya tak melekat sebelum bakar.
  6. Panaskan over 160C dlm 5 minit.
  7. Bakar dalam 1 jam - 1jam 15mnt (cucuk tengah kek pakai pisau atau lidi utk tngk kek dah masak ke belum).
  8. Keluar dan sejukkan seketika, dan hidang..

Ini kerana rasanya yang moist, berminyak dan keharuman menteganya telah sebati dengan tepung. Kek bukan sahaja di buat sempena ingin menyambut sambutan seperti hari jadi, ulang tahun dan sebagainya. Ia juga boleh dibuat secara saja-saja atau untuk minum petang. Moist butter cake adalah sejenis kek yang sangat sedap dan senang di buat. Sesiapa sahaja yang minat 'baking', tentu.

Begitulah pembahasan Kek butter selembut pondan terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Kek butter selembut pondankonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com