Kek Marble Jelita ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Selanjutnya merupakan gambar seputar Kek Marble Jelita yang bisa kamu jadikan inspirasi.

Kek Marble Jelita kamu sanggup memasak Kek Marble Jelita menggunakan 9 bahan 8 langkah. Berikut langkah-langkah untuk membuatnya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Kek Marble Jelita

  1. Sobat juga memerlukan 150 g butter (di cairkan - saya guna pure butter Emborg).
  2. Silahkan sobat persiapkan 180 g gula kastor.
  3. Silahkan kamu persiapkan 5 biji telur gred A.
  4. Kamu butuh 50 ml susu segar.
  5. Silahkan sobat siapkan 1 sudu kecil esen vanila.
  6. Kamu butuh 2 sudu besar ovelette.
  7. Silahkan kamu persiapkan 220 g tepung gandum.
  8. Sediakan 6 pewarna pilihan (tak kisah nak berapa warna pun).
  9. Persiapkan 1 batang lidi untuk melorek.

Langkah cara membuat Kek Marble Jelita

  1. Masukkan semua bahan kecuali butter ke dalam mixer. Pukul dengan kelajuan minima sehingga adunan kembang dan bertukar warna putih..
  2. Kemudian masukkan butter yang di cairkan tadi. Kaup balik je sekejap hingga sebati. Jangan lama lama ye..
  3. Bahagikan adunan kepada 6 mangkuk. Terpulang nak buat berapa warna. Saya buat warna pink, turqoise, oren, kuning, purple dan hijau. Kacau warna hingga rata..
  4. Alaskan loyang dengan kertas baking atau sapu marjerin keliling loyang. Saya guna loyang saiz 8 inci..
  5. Letakkan sesudu besar setiap warna. Tak kisah nak susun warna mana dulu. Tinggalkan sedikit adunan untuk setiap warna..
  6. Tambahkan sedikit lg pewarna untuk setiap warna supaya sedikit terang warnanya. Letakkan setiap warna atas adunan tadi sehingga habis semuanya. Hentak hentakkan sedikit agar adunan kemas dan rata..
  7. Ambil sebatang lidi dan lorekkan corak yang di ingini. Buat pusing sehingga terhasil corak marble yang menarik.
  8. Masukkan ke dalam air fryer dan bakar pada suhu 150°c selama 50 minit. Dah masak angkat dan sejukkan atas rak besi. Kemudian boleh di potong dan makan sambil minum petang dengan keluarga. SELAMAT MENCUBA! 😍.

Begitulah pembahasan Kek Marble Jelita terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Kek Marble Jelitapostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com