Kek Keju Coklat dan Strawberi ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di gadget untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan contoh. Next merupakan gambar tentang Kek Keju Coklat dan Strawberi yang dapat sobat jadikan wawasan.

Kek Keju Coklat dan Strawberi kamu bisa membuat Kek Keju Coklat dan Strawberi memanfaatkan 12 bahan 10 langkah. Berikut langkah-langkah untuk membuatnya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Kek Keju Coklat dan Strawberi

  1. Anda membutuhkan ๐Ÿ‘‰Untuk bahagian bawah.
  2. Siapkan juga 150 gm Oreo tanpa krim.
  3. Kamu butuh 50 ml Mentega cair.
  4. Sediakan juga ๐Ÿ‘‰Untuk kek keju coklat.
  5. Persiapkan 500 gm Keju krim (saya guna Tatura dari Bega Cream Cheese).
  6. Kamu butuh 150 gm Gula kastor.
  7. Siapkan juga 1 sudu teh Ekstrak vanila.
  8. Silahkan kamu persiapkan 150 gm Hershey's cip coklat separa manis.
  9. Kamu membutuhkan 1/2 sudu teh coklat emulco.
  10. Anda Memerlukan 3 biji Telur.
  11. Anda Memerlukan 2 sudu besar Tepung jagung.
  12. Kamu siapin 100 gm Krim putar yang sudah dipukul.

Langkah cara memasak Kek Keju Coklat dan Strawberi

  1. Sediakan loyang (loose-base pan) saiz 8 inci, alas dengan kertas minyak kemudian tutup sekelilingnya dengan kertas aluminium. Ketepikan.
  2. Hancurkan oreo dengan menggunakan food processor atau masukkan oreo ke dalam plastik dan dihancurkan dengan pin rolling sampai halus. Ketepikan.
  3. Untuk bahagain bawah: sediakan mangkuk campurkan oreo dan mentega cair, kacau rata dan tuangkan ke dalam loyang, ratakan dan tekan-tekan dengan tangan sampai padat. Simpan di dalam ruang pembeku selama 20 minit. Ketepikan.
  4. Cairkan coklat dengan teknik double boil, biarkan sehingga sejuk. ketepikan.
  5. Panaskan ketuhar pada suhu 180 darjah Celsius.
  6. Pukul keju krim, gula kastor dan ekstrak Vanila sehingga lembut dan rata, masukkan coklat cair dan coklat emulco gaul rata, masukkan telur satu demi satu sambil diadun pada kelajuan rendah sehingga bercampur dengan rata, tambahkan tepung jagung, pukul sehingga rata, masukkan krim putar yand sudah dipukul, gaul rata dengan spatula. Kemudian tuang ke dalam loyang berisi oreo yang diratakan.
  7. Bakar kek keju coklat selama 50-55 minit pada suhu 180 darjah Celsius, dengan teknik au bin marie/water bath dengan meletakkan loyang kek keju di atas loyang persegi yang diisi dengan air mendidih/panas..
  8. Keluarkan kek keju coklat biarkan sehingga sejuk kemudian simpan di dalam peti sejuk sekurang-kurangnya 4 jam atau lebih baik semalaman.
  9. Keluarkan kek keju dari loyang, kemudian hidangkan dengan Strawberi. Nikmati lah.....
  10. Selamat mencoba dan semoga bermanfaat ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜.

Begitulah pembahasan Kek Keju Coklat dan Strawberi terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel situs ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Kek Keju Coklat dan Strawberikonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com