Neapolitan Sponge Cake ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di smartphone untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Seterusnya adalah gambar berkaitan dengan Neapolitan Sponge Cake yang dapat Anda jadikan contoh.

Neapolitan Sponge Cake anda bisa memasak Neapolitan Sponge Cake gunakan 16 bahan 10 langkah. Inilah cara anda untuk membuatnya.

Bahan-bahan untuk memasak Neapolitan Sponge Cake

  1. Selain itu juga tambahkan Bahan A.
  2. Siapkan juga 90 gm Tepung gandum.
  3. Anda Memerlukan 12 gm Tepung jagung.
  4. Sediakan 1/4 sudu kecil baking soda.
  5. Anda membutuhkan 1/4 sudu kecil garam halus.
  6. Sobat juga memerlukan 6 Kuning telur.
  7. Anda butuh 1 sudu kecil esen vanilla.
  8. Anda perlu 70 gm Minyak jagung.
  9. Anda butuh 100 gm coconut milk ~ saya guna susu cair.
  10. Anda butuh Bahan B.
  11. Persiapkan 6 Putih telur.
  12. Sobat juga memerlukan 1/4 sudu kecil cream of tartar ~ saya guna cuka masakan.
  13. Siapkan juga 100 gm gula kastor.
  14. Anda butuh C Bahan.
  15. Sobat juga memerlukan Beberapa titis pewarna pink + 1 sudu kecil perisa strawberry.
  16. Anda perlu 1/2 sudu besar serbuk koko.

Intruksi cara membuat Neapolitan Sponge Cake

  1. Sediakan loyang 7x7"persegi atau loyang bulat 8" dan alaskan dengan baking paper... Bakar guna kaedah waterbath... Panaskan oven pada suhu 170℃ selama 10minit (masukkan sekali dulang/loyang berisi air).
  2. Ayakkan tepung gandum,tepung jagung,baking soda dan garam halus bersama.Ketepikan..
  3. Kuning telur,esen vanilla,minyak jagung,dan susu dicampurkan dan kacau hingga sebati.Masukkan tepung yang telah diayak tadi dan kacau hingga adunan sebati.Ketepikan sebentar sementara kita buat meringue putih telur..
  4. Gunakan mixer pukul 6 putih telur dan cuka masakan /jus lemon hingga berbuih.. Kemudian masukkan sedikit demi sedikit gula castor pukul lagi hingga adunan kembang gebu (soft firm peak).
  5. Ambil 1/3 adunan meringue putih telur dan masukkan ke dalan adunan kuning telur tadi dan kaup balikkan dgn whisk hingga sebati.Kemudian masukkan adunan ini ke dalam meringue putih telur dan kaup balik hingga adunan betul2 sebati..
  6. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian.Campurkan pewarna pink dan Strawberry paste pada bahagian pertama.Ayak serbuk koko / coklat emulco pada bahagian kedua.Biarkan adunan ketiga dengan plain sahaja..
  7. Letakkan setiap adunan secara rawak di dalam loyang 7"persegi ataupun 8" bulat.Buat sehingga habis adunan..
  8. Hentakkan loyang sedikit untuk mengeluarkan buih udara di dalam adunan kek.Bakar kaedah waterbath suhu 155℃ 70~80 minit atau sehingga kek masak sempurna.~ Oven #mawarwilsa 160℃ 80 minit,kemudian saya keluarkan loyang waterbath dan bakar lagi kek selama 10 minit suhu 100℃ bertujuan untuk mengeringkan bahagian bawah dan tepi kek..
  9. 8. Setelah kek masak keluarkan dari oven dan sejukkan diredai besi,tunggu sehingga keliling kek lekang dari loyang segera keluarkan kek dan sejukkan baru boleh dipotong.
  10. NOTA 🍒 SUHU DAN MASA PEMBAKARAN ADALAH BERBEZA,JADI ADJUST MENGIKUT KESESUAIAN OVEN MASING2..

Begitulah pembahasan Neapolitan Sponge Cake terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel situs ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Neapolitan Sponge Cakepostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com