Rainbow Cake ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan contoh. Berikutnya merupakan gambar berkaitan dengan Rainbow Cake yang dapat kalian jadikan wawasan.

Rainbow Cake kamu sanggup memasak Rainbow Cake manfaatkan 15 bahan 18 langkah. Inilah step by step untuk membuatnya.

Bahan-bahan untuk memasak Rainbow Cake

  1. Kamu perlu Bahan.
  2. Persiapkan 3 cwn tepung gandum.
  3. Selain itu juga tambahkan 4 sdk baking powder.
  4. Anda perlu 1/2 sdk garam.
  5. Silahkan kamu siapkan 1 cwn butter ~ suhu bilik.
  6. Selain itu juga tambahkan 1 1/4 cwn gula castor.
  7. Sediakan juga 5 biji putih telor ~ suhu bilik.
  8. Kamu siapin 2 sdk esen vanila.
  9. Silahkan kamu siapkan 1 1/2 cawan susu segar ~ suhu bilik.
  10. Kamu perlu pewarna - oren, merah, kuning, biru, ungu dan hijau.
  11. Silahkan kamu persiapkan Topping Cream Cheese.
  12. Silahkan sobat persiapkan 500 gm cheesecream.
  13. Sobat juga memerlukan 200 gm butter.
  14. Silahkan kamu siapkan 250 gm gula icing.
  15. Kamu butuh ~putar semua bahan topping hingga sebati.

Langkah cara memasak Rainbow Cake

  1. Cara Sediakan loyang 8 inc ~ kalau boleh 3 loyang.. Sapu loyang dengan butter dan alas dasar loyang dengan baking paper. sapukan juga baking paper dengan butter.
  2. Panaskan oven pada suhu 170C.
  3. Ayakkan tepung, baking powder dan garam ~ ketepikan.
  4. Dalam bekas mixer pukul butter dan gula sampai kembang dan gebu atau butter bertukar warna putih..
  5. Masukkan telur putih dan pukul lagi sampai gebu dan ringan.
  6. Masukkan esen vanila Kemudian slowkan yang paling perlahan sekali, mixer, masukkan tepung berselang seli dengan susu segar.
  7. Boleh juga guna spatula dan guna kaedah kaup balik..
  8. Tepung kena berselang seli dengan susu. Mulai dengan tepung dan akhiri dengan tepung juga. maksudnya : tepung ~ susu tepung ~ susu ~ tepung ~ susu dan akhir mesti tepung.
  9. Kemudian bahagikan adunan sama banyak dalam 6 bekas berasingan *timbang setiap adunan supaya dia sama tebal bila dah siap di bakar.
  10. Letakkan pewarna dalam setia bekas dan gaul rata Masukkan dalam loyang Bakar adunan tadi satu persatu dalam oven pada suhu 170C letrak pada rak bawah menggunakan api atas dan bawah dan bakar selama 15 ~ 20 minit atau sehingga kek benar-benar masak..
  11. Bila dah masak letak atas redai. Tunggu dia sejuk sekejap dan kemudian terbalikkan.
  12. Kemudia boleh lah teruskan membakar pada adunan yang lain satu persatu hingga siap 6 lapisan.
  13. Jangan tindih2 kan kek bersama kerana kek mudah melekat dan nanti kek nampak comot dan tak cantik bila dia bertindih dan melekat antara satu sama lain..
  14. Bila kek dah sejuk potong lapisan atas kek yang keras supaya kita susun kek nampak rata dan sekata. gunakan kaedah checkered untuk kek ni yang asalnya hanya lapisan selapi2 aje..
  15. UNTUK KEK AZNIE KUKUS JE SENANG SKIT... KEK PUN LEMBUT JE.. XPERLU POTONG BAHAGIAN ATAS.. SETIAP LOYANG AZNIE KUKUS DALAM 10-12 MINIT JE....
  16. Ok sekarang kita buat pula dia punya topping kali ni banyak versi boleh pilih yang mana satu yang berkenan di hati.. Untuk topping aznie guna resepi ni je... Topping ikut selera masing- masing...
  17. CARA-CARA DEKO KEK -ambil sekeping kek letak diatas papan kek (ikut susunan rainbow ye)..kemudian ambik sedikit cream cheese dan sapu permukaan kek hingga rata.. kemudian ambilsekeping kek lagi dan bubuh cream cheese diatasnya dan ratakan... buat hingga habis semua lapisan ye....
  18. Ok ni cara aznie.... aznie ambil dua batang lidi satay dan cucuk keatas kek hingga kebawah kek sebelum sapu seluruh.. ni supaya supaya kek xlari ketika kita nak sapu cream di seluruh kek.. bila dan cucuk bole la sapu cream diseluruh kek dan xperlu bimbang kek mmg xkan lari.... bila dh siap sapu baru la kita cabut lidi tadi.. deco la ikut citarasa ye....

Begitulah pembahasan Rainbow Cake terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel situs ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Rainbow Cakeartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com