Kek Nasi Kukus ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di HP untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan contoh. Selanjutnya merupakan gambar seputar Kek Nasi Kukus yang dapat kalian jadikan wawasan.

Kek Nasi Kukus anda mampu memasak Kek Nasi Kukus memanfaatkan 14 bahan 7 langkah. Inilah step by step untuk membuatnya.

Bahan dan bumbu untuk memasak Kek Nasi Kukus

  1. Sobat juga memerlukan Kek Nasi.
  2. Silahkan kamu persiapkan 2 cwn Nasi Sejuk.
  3. Silahkan sobat persiapkan 3/4 cwn Gula (blend halus).
  4. Anda perlu 4 Sudu Besar Tepung Jagung (tak perlu membukit).
  5. Kamu butuh 2 Biji Telur.
  6. Kamu membutuhkan 3/4 cwn Minyak Masak.
  7. Selain itu juga tambahkan 90 ml Air Suam.
  8. Kamu siapin 1/2 cwn Serbuk Koko.
  9. Silahkan kamu siapkan Topping.
  10. Anda perlu 2 Sudu Besar Serbuk Koko (membukit).
  11. Anda Memerlukan 5 Sudu Besar Gula.
  12. Siapkan juga 3 Sudu Besar Minyak Masak.
  13. Anda membutuhkan 1 cwn Air.
  14. Sediakan 1 1/2 Sudu Besar Tepung Jagung.

Intruksi cara membuat Kek Nasi Kukus

  1. Sediakan bahan kering dan basah mengikut sukatan yang diberikan..
  2. Letak nasi, telur, minyak & air, dan blend sehingga halus..
  3. Kemudian, masukkan pula gula, serbuk koko dan blend sehingga sebati. Dan letak pula tepung jagung, boleh juga proses akhir ini dilakukan di dalam mangkuk supaya lebih sekata..
  4. Adunan sudah sekata, boleh letak di dalam pan saiz 6 inci. Letak Baking paper di bawah pan supaya mudah dikeluarkan nanti. Kukus sehingga masak. Anggaran 1 jam 15 minit. Cucuk dengan pisau atau lidi untuk lihat sudah masak atau belum..
  5. Kek sudah masak, boleh buat topping atas kek pula. Kek biarkan sejuk sementara, baru boleh terbalikkan dan letak di tray kek..
  6. Untuk topping, masak semuanya di atas api sederhana. Masukkan dahulu serbuk koko, gula, minyak, air, kacau sebatikan. Dah sebati, baru letakkan tepung jagung. Kacau sehingga topping menjadi likat..
  7. Kek dah sejuk, dah letak dalam piring, boleh letak topping pulak. Selepas itu boleh add on apa-apa lagi atasnya, seperti Choc Chips, nuts, fruits atau lain-lain. Selamat mencuba. 😊.

Begitulah pembahasan Kek Nasi Kukus terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Kek Nasi Kukusartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com