Kek Karamel Alunan Kasih ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di ponsel untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan contoh. Selanjutnya merupakan gambar tentang Kek Karamel Alunan Kasih yang dapat kalian jadikan contoh.

Kek Karamel Alunan Kasih kamu sanggup membuat Kek Karamel Alunan Kasih menggunakan 23 bahan 10 langkah. Berikut cara anda untuk memasaknya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Kek Karamel Alunan Kasih

  1. Kamu siapin Karamel.
  2. Kamu membutuhkan 🎂 2 1/2 sudu besar gula.
  3. Kamu membutuhkan Puding.
  4. Silahkan sobat siapkan 🎂 2 biji telur penuh (putih & kuning).
  5. Anda membutuhkan 🎂 3 biji kuning telur.
  6. Kamu perlu 🎂 1 tin susu cair.
  7. Sobat juga memerlukan 🎂 1/2 cawan susu pekat manis.
  8. Siapkan juga 🎂 1 sudu besar tepung kastad.
  9. Anda Memerlukan 🎂 1 sudu teh esen vanila.
  10. Selain itu juga tambahkan Meringue.
  11. Anda membutuhkan 🎂 6 biji putih telur (pastikan x bercampur kuning telur & air).
  12. Anda Memerlukan 🎂 3/4 cawan gula.
  13. Kamu butuh 🎂 1 sudu teh cream of tartar.
  14. Kamu membutuhkan Kek.
  15. Kamu siapin 🎂 3 biji kuning telur.
  16. Silahkan sobat persiapkan 🎂 1/2 cawan gula.
  17. Anda perlu 🎂 1/2 cawan air.
  18. Kamu perlu 🎂 1/4 cawan minyak jagung/minyak masak.
  19. Sediakan 🎂 1 sudu teh esen vanila.
  20. Kamu perlu 🎂 1 1/2 cawan tepung gandum.
  21. Silahkan kamu siapkan 🎂 1 sudu besar serbuk penaik.
  22. Kamu siapin 🎂 pewarna merah jambu & hijau.
  23. Anda perlu 🎂 serbuk koko @ milo secukupnya.

Intruksi cara membuat Kek Karamel Alunan Kasih

  1. (Karamel) Cairkan gula di dlm loyang saiz 9 inci hingga keperangan. Kemudian sejukkan & biar ia mengeras.
  2. (Puding) Kacau semua bahan2 hingga sebati. Jangan sampai berbuih. Tapiskan ke dlm loyang berisi karamel tadi.
  3. (Meringue) Pukul putih telur hingga berbuih. Kemudian, masukkan cream or tartar. Pukul lagi. Selepas itu, masukkan gula & pukul dgn high speed hingga kental & bertanduk. Bila terbalikkan bekas, adunan tidak tumpah.
  4. (Kek) Pukul telur, gula, air, minyak & esen vanila hingga berkrim. Masukkan tepung gandum & serbuk penaik yg telah di ayakkan. Pukul lagi hingga kembang.
  5. Masukkan pula meringue secara tiga peringkat sambil di kaup balikkan dari bawah ke atas perlahan2 hingga sebati..
  6. Bahagikan adunan kpd 3 bahagian. 2 bahagian di campur dgn warna merah jambu & hijau. Satu lagi dibiarkan warna asal. Masa ni boleh panaskan oven dulu selama 10 minit pd suhu 170•c.
  7. Sudukan adunan hijau di atas puding perlahan2. Tak perlu di ratakan sebab utk dapatkan corak beralun. Jangan bimbang, ia tidak akan tenggelam sebab di dlm adunan kek ada meringue yg membuatkan ia menjadi ringan & terapung di atas permukaan puding. Kemudian, tapiskan serbuk koko/milo secara nipis memenuhi lapisan hijau tadi. Sudukan adunan kek semula warna putih. Jangan ratakan ye..buat step yg sama sampai ke lapisan merah jambu. Lapisan akhir tak perlu di tabur dgn serbuk koko lagi.
  8. Letak loyang kek di dlm loyang yg lebih besar berisi air panas. Tuang sampai 1/4 drp aras loyang saja, cukup sampai loyang kek tenggelam sedikit di dlm air. Kaedah ini di panggil 'water bath'. Ia akan membuatkan kek menjadi gebu.
  9. Bakar selama 1 jam 15 minit pd suhu 170•c hingga masak. Bila di cucuk dgn lidi, ia keluar bersih. Bergantung pada oven masing2..
  10. Setelah kek masak, sejukkan selama 20 minit hingga tepi kek lekang dari loyang. Sisipkan dgn pisau hingga ke dasar puding karamel & terbalikkan perlahan2 di atas pinggan.

Begitulah pembahasan Kek Karamel Alunan Kasih terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel situs ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Kek Karamel Alunan Kasihkonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com