Kek Puding Kastard Karamel ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di ponsel untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan ide. Selanjutnya merupakan gambar mengenai Kek Puding Kastard Karamel yang bisa kalian jadikan wawasan. Kek Puding Karamel Pelangi SUPER LEMBUT Adik's Kek Puding Caramel by @adikfoods Lembut, rasa lemak manis dan memang sesuai untuk bulan puasa. Lapisan puding caramel, saya guna Adunan Agar-agar Perisa Asli dan Tepung Kastard @droetkernona.

Kek Puding Kastard Karamel Kek puding karamel; Hepsi ayrı ayrı bir birinden tatlı lezzetlerdir. Her birini ayrı ayrı hazırlayıp tüketebileceğimiz gibi birleştirip ortaya çok enfes bir tat da çıkartabiliriz. Kek puding karamel üçlüsü herkesin mutlaka sevdiği bir lezzettir. kamu mampu membuat Kek Puding Kastard Karamel gunakan 20 bahan 10 langkah. Inilah step by step untuk memasaknya.

Komposisi untuk memasak Kek Puding Kastard Karamel

  1. Kamu siapin 🍎Karamel (gula hangus).
  2. Sediakan ✔ 2 sudu besar gula pasir (utk loyang 7x7" persegi).
  3. Selain itu juga tambahkan 🍎Puding Kastard (versi tebal).
  4. Kamu butuh ✔ 1 tin susu cair @ 400 ml fresh milk.
  5. Sobat juga memerlukan ✔ 1/2 cawan susu pekat manis @ 70 gm gula halus.
  6. Siapkan juga ✔ 3 biji kuning telur.
  7. Sobat juga memerlukan ✔ 2 biji telur (putih kuning).
  8. Kamu siapin ✔ 1 sudu kecil esen vanilla.
  9. Siapkan juga ✔ 1 sudu besar tepung kastard ~ dibancuh dgn sedikit susu cair diatas.
  10. Sediakan juga 🍎 Bahan untuk kek ~ adunan kuning telur.
  11. Siapkan juga ✔ 3 kuning telur gred A.
  12. Sobat juga memerlukan ✔ 70 gm gula halus.
  13. Silahkan sobat siapkan ✔ 135 gm air mineral.
  14. Sobat juga memerlukan ✔ 50 gm minyak masak.
  15. Selain itu juga tambahkan ✔ 140 gm tepung gandum ~ diayak.
  16. Silahkan sobat persiapkan ✔ 1 sudu teh baking powder ~ diayak.
  17. Silahkan kamu siapkan 🍎 Bahan untuk kek ~ meringue putih telur.
  18. Anda butuh ✔ 6 putih telur gred A.
  19. Silahkan kamu siapkan ✔ 70 gm gula halus ~ saya kisar gula pasir, ayak & sukat.
  20. Kamu butuh ✔ 1/2 sudu teh cream of tartar ~ saya guna 1 sudu kecil cuka masakan.

Kongsi resepi puding mulai dari resepi puding roti, resepi puding karamel, resepi puding jagung, resepi puding kastrad dan lain sebagainya. Resepi Puding Kastard Berkuah - Hi semua, semalam saya ingin berkongsi resepi puding kastard berkuah koktail. Aplikasi Kek Puding Karamel membantu anda menyediakan resepi kek ini dengan mudah dan sedap. Sesuai digunakan oleh semua golongan masyarakat dan boleh digunakan di mana sahaja anda berada.

Intruksi cara memasak Kek Puding Kastard Karamel

  1. Sediakan loyang 7x7"persegi atau loyang bulat 8"... Bakar guna kaedah waterbath... Panaskan oven pada suhu 170 C - 180 C selama 15 minit (masukkan sekali dulang/loyang berisi air) 🍎Karamel (gula hangus). Ratakan gula di dalam loyang dan panaskan di atas dapur api perlahan hingga gula mencair..HATI-HATI STEP INI KERANA LOYANG DAN GULA CAIR YANG PANAS.. Biarkan gula cair sepenuhnya dan goyangkan loyang hingga karamel rata.. Bila karamel dah perang cantik, alihkan loyang dan biar loyang sejuk..
  2. 🍎 Puding Kastard versi tebal Pukul lembut semua telur dan esen vanilla,saya guna whisk...masukkan susu pekat manis dan tepung kastard yang telah dibancuh dengan sedikit susu cair tadi kacau hingga sebati. Masukkan susu cair @ fresh milk dan kacau lagi hingga sebati. Sambil menapis perlahan2 masukkan puding ke dalam loyang gula hangus tadi..Biarkan sebentar sementara kita sediakan adunan untuk kek pula..
  3. 🍎Cara buat Adunan Kuning Telur Masukkan 3 kuning telur, gula halus, air mineral dan minyak masak ke dalam mangkuk adunan.. Gunakan whisk belon kacau sehingga gula larut. Masukkan tepung gandum dan baking powder yang telah diayak bersama ke dalam adunan kuning telur.. Masuk sedikit demi sedikit dan kacau sehingga adunan sebati... Biarkan sebentar sementara kita buat meringue putih telur pula..
  4. 🍎 Cara buat Meringue Putih Telur Gunakan mixer pukul 6 putih telur dan cream of tartar/cuka/jus lemon hingga berbuih.. Kemudian masukkan sedikit demi sedikit gula halus pukul lagi hingga adunan kembang gebu dan bertanduk Ambil 1/3 adunan meringue putih telur dan masukkan ke dlm adunan kuning telur tadi dan kaup balikkan dgn whisk belon hingga sebati.. Ulang hingga adunan meringue tadi habis..pastikan adunan sebati.
  5. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian di dalam mangkuk berasingan dan letakkan beberapa titis pewarna pilihan dan kacau sebati..saya guna warna purple,merah jambu dan hijau apple..
  6. Masukkan sesenduk adunan warna purple ke tengah loyang adunan puding tadi. Tak perlu diratakan..adunan kek akan terapung ya jangan risau ni normal sebab adunan meringue adalah ringan dan tidak akan bercampur dengan adunan puding.
  7. Masukkan pula sesenduk adunan warna merah jambu di atas warna purple tadi. Masukkan sesenduk adunan hijau apple pula di atas warna merah jambu tadi tadi... Buat sehingga habis semua adunan bewarna tadi..
  8. Bakar kek secara waterbath suhu 170°C selama 1 jam api atas bawah atau hingga kek masak sepenuhnya..bergantung oven anda..
  9. Setelah kek masak keluarkan loyang kek terus dari oven dan biarkan sehingga keliling kek lekang dari loyang. Kemudian sisipkan tepi loyang kek dengan pisau dan dengan perlahan terbalikkan ke atas loyang/pinggan dan kek akan turun sendiri..
  10. Sejukkan kek di dalam peti sejuk selama 1 jam baru dipotong dan dihidangkan.

Kek Puding Karamel Pelangi SUPER LEMBUT Stıcky date pudıng / hurmalı karamel soslu kek. Sos'lu servis edilen kek'ler puding katogarisine giriyor Ingiliz yemek kulturun de. Genellikle ilik hatta sicaga yakin yaninda bir top dondurma veya cok iyi cirpilmis krema ile servis edildiginde lezzetine lezzet katiyor. Kalau buat hujung minggu ni mesti seronok.

Begitulah pembahasan Kek Puding Kastard Karamel terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Kek Puding Kastard Karamelkonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com