Kek Minyak Tiga Warna ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan contoh. Seterusnya adalah gambar seputar Kek Minyak Tiga Warna yang bisa kalian jadikan contoh. Masukkan tepung dan baking powder yg telah diayak. Klu xmelekat maknanya kek dh msak. Kek minyak ni kita orang panggil juga kek "bodoh" sebab kek ni bahan-bahan dia biasa je dan amat mudah nak buat.

Kek Minyak Tiga Warna Resepi Kek Minyak Menggunakan Sukatan Cawan Entri ni dah lama terperuk dalam draft. Sementara nak dapatkan mood bercerita sambutan Syawal kali ni, YY share dulu resepi Kek Minyak mengunakan sukatan cawan ni. anda sanggup membuat Kek Minyak Tiga Warna mengfungsikan 9 bahan 5 langkah. Berikut step by step untuk membuatnya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Kek Minyak Tiga Warna

  1. Sobat juga memerlukan Tepung gandum (2 cawan & diayak).
  2. Sediakan Baking powder (1 sudu teh kecil).
  3. Siapkan juga Soda bikarbonat (1 sudu teh kecil).
  4. Silahkan sobat persiapkan Telur ayam 5 biji.
  5. Anda butuh Minyak masak (1 cawan).
  6. Kamu siapin Gula pasir (1/2 cawan).
  7. Anda perlu Susu pekat (3 sendok nasi).
  8. Anda membutuhkan ovalet (1 sudu makan).
  9. Silahkan sobat siapkan 3 jenis pewarna makanan (ikut suka korang).

YY suka buat kek atau yang seangkatan dengannya menggunakan sukatan cawan. Masukkan susu pekat + esen vanilla. Resepi Kek Minyak Kukus beberapa hari lepas suami meminta saya untuk membuat biskut. tetapi kerana mood rajin saya hilang akhirnya mood rajin saya hilang akhirnya hingga kini saya belum membuatkan biskut untuk suami tercinta. saya memang lebih suka buat kek berbanding biskut sebab membuat kek sekejap sahaja. adun terus bakar atau kukus. bila membuat biskut, berpeluh ketiak nak mengulang. #resepikek #kekpelangi #resepikekpelangi #keksedap Resepi Kek Pelangi. Kali ni Mak Ayang bergabung dengan makcik untuk buat kek.

Step by step cara membuat Kek Minyak Tiga Warna

  1. Pertama, pecahkan 5 biji telur ke dalam bekas bersih. seterusnya masukkan gula pasir dan ovalet lalu kita mixture sebentar dalam 1 minit. sesudah itu, kita masukkan 3 sendok susu pekat dan 1 cawan minyak masak dan kita blend dalam 2 minit dan masukkan tepung,baking powder dan soda bikarbonat (pastikan diayak ye). lepas tu gaul sekata dan bahagikan kepada 3 mangkuk adunan tepung utk kita letak pewarna ye..
  2. Kedua, sediakan 3 jenis pewarna makanan yg korang suka. adunan tepung yang dibahagikan kepada 3 mangkuk tadi akan di titis dengan pewarna dengan lain-lain warna. so skg 3 mangkuk adunan tepung tue dah ade tiga wrna pilihan korang kan? okay skg jom pulak kita buat cara belang2 dia ye..
  3. Ketiga, ambilkan loyang korang sapu la ngan butter sedikit sahaja (guna minyak pun boleh je, supaya kek senang lepas nanti) okay skg, ambil satu warna dahulu, masuk 2 sudu makan ke dalam loyang dan seterusnya ulang lagi dengan warna yang lain dengan masukkan berselang seli (setiap adunan tepung yg dah berwarna WAJIB masukkan 2 sudu makan ye).
  4. Ketiga, okay dah habis masukkan adunan tepung berwarna secara berselang-seli ke dalam loyang kan. korang ambil pencucuk gigi yg baru atau pencucuk satay, korang lakar ats cake tue secara IN AND OUT ye. boleh tgok hasil lakaran sy yg tak seberapa cantik ni. hehe..
  5. Akhir sekali, korang masukkan dulu ke dalam oven dengan api ats bawah suhu 180 celcius selama 45-55minit (ikut suhu oven masing2) lepastue korang cucuk guna pencucuk gigi yg baru kalo dah takde lekat kat pencucuk gigi tue korang boleh keluarkan pastue kukus kek jap dlm 10 minit supaya tak terasa kering ye. okay dah siap! selamat mencuba 🤗.

FULL Cara membuat Kek Karamel Pelangi dengan cara melapis tiga warna. Rainbow Caramel cake, creamy dan sedap dimakan bila sejuk. Kek Minyak Kukus Moist Pink And Yellow Colour-Dah lama sebenarnya saya tak buat kek minyak kukus ni. Sebab utamanya anak-anak tak minat sangat kek ni. Balik-balik kek oren jugak yang depa request, sampai si Mama pulak yang fed up.kihkih.

Begitulah pembahasan Kek Minyak Tiga Warna terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Kek Minyak Tiga Warnakonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com