Kek Karamel Alunan Kasih ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di ponsel untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Berikutnya merupakan gambar mengenai Kek Karamel Alunan Kasih yang dapat kalian jadikan contoh.

Kek Karamel Alunan Kasih anda mampu membuat Kek Karamel Alunan Kasih memakai 22 bahan 6 langkah. Berikut cara anda untuk memasaknya.

Bahan dan bumbu untuk memasak Kek Karamel Alunan Kasih

  1. Anda perlu Bahan maringue.
  2. Kamu perlu 6 biji telur putih (asingkan jgn bercampur telur kuning).
  3. Selain itu juga tambahkan 1 sudu cream of tartar.
  4. Sobat juga memerlukan 3/4 cawan gula.
  5. Anda perlu Bahan karamel.
  6. Anda membutuhkan 4 sudu gula (masak terus dalam loyang size 9).
  7. Kamu butuh 2 biji telur.
  8. Sediakan 3 biji kuning telur.
  9. Siapkan juga 1 tin susu cair.
  10. Sediakan 1 sudu besar tepung kastard.
  11. Silahkan sobat siapkan 1 sudu kecil esen vanilla.
  12. Persiapkan 1/2 cawan susu pekat.
  13. Selain itu juga tambahkan Bahan kek.
  14. Sobat juga memerlukan 3 biji kuning telur.
  15. Kamu butuh 1/2 cawan gula.
  16. Anda perlu 1/2 cawan air.
  17. Anda butuh 1/4 cawan minyak masak.
  18. Silahkan kamu persiapkan 1/2 cawan tepung gandum.
  19. Kamu butuh 1 sudu kecil esen vanilla.
  20. Silahkan sobat siapkan 1 sudu kecil baking powder.
  21. Anda Memerlukan Pewarna pink dan biru/hijau.
  22. Silahkan sobat persiapkan 1 sudu besar Serbuk koko.

Step by step cara memasak Kek Karamel Alunan Kasih

  1. (Maringue) Pukul semua putih telur dan gula hingga berbuih dengan kelajuan high speed. Masukkan cream of tartar hingga kental & bertanduk. Meringue mencapai tekstur yang terbaik adalah apabila bekas diterbalikkan, adunan tidak tumpah.).
  2. BAHAN KARAMEL / GULA HANGUS: ( Tabur gula di dalam loyang saiz 9 inci. Masak atas api kecil hingga gula cair dan bertukar warna perang muda. Sengetkan loyang supaya karamel rata. Sejukkan.   BAHAN PUDING: (Kacau semua bahan-bahan dengan garpu hingga sebati sahaja. Jangan sampai berbuih. Tapis ke dalam loyang berisi karamel @ gula hangus.).
  3. BAHAN KEK:   1. Pukul telur, gula, air, minyak dan esen vanilla hingga berkrim. 2. Masukkan tepung gandum & serbuk penaik yang telah diayak bersama. Pukul lagi hingga kembang. 3. Kemudian masukkan meringue secara 3 peringkat. Kaup balikkan dari bawah dan keatas perlahan-lahan hingga.
  4. Bahagikan adunan 3 bahagian. Isi pewarna pink 1 bahagian. Biru /hijau 1 bahagian. Dan 1 biarkan warna asal. Seterusnya isi adunan pink keatas lapisan puding tadi. Ratakan dengan sudu. Selepas itu lapiskan dengan serbuk koko. Isi pula adunan warna asal ratakan dan lapiskan dengan serbuk koko..
  5. Akhir sekali isi adunan warna biru/hijau ratakan. Tak payah dah lapis dengan serbuk koko. Bakar dengan teknik water bath (air kena ada dalam tray) pastikan aras air sama dengan karamel puding. Suhu 180c selama 1jam. (Bergantung oven masing2).
  6. Dah masak buka pintu oven sedikit biarkan kek berehat 10 minit. Boleh keluarkan kek biarkan kek regang dari acuan dan sisipkan keliling dan boleh terbalikkan atas papan kek atau bekas plastik kek. DAH SIAP. P/S nak lagi sedap simpan dahulu kek didalam peti sejuk 4jam. Barulah dipotong dan makan..

Begitulah pembahasan Kek Karamel Alunan Kasih terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Kek Karamel Alunan Kasihartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com