Kek lumut plain/kek lumut cheese ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di ponsel untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Next adalah gambar tentang Kek lumut plain/kek lumut cheese yang bisa Anda jadikan contoh. Kek Lapis Sarawak,resepi dan cara-cara membuat kek lumut cheese. Kek baru sahaja masak dan sedang disejukkan. Aween dah bagi hint dengan berkali kali memberitahu berulang kali, Mama kek dah masak, baik mama tengok sekarang.

Kek lumut plain/kek lumut cheese Pernah makan resepi kek lumut cheese yang dikukus dengan lapisan cheese di tengah-tengah memberikan rasa yang sangat sedap pada setiap Hasil kek yang dikukus sempurna buatkan tekstur kek menjadi lembut dan digemari setiap lapisan. Kek lumut ini mungkin mendapat namanya pada. Resepi Kek Lumut Cheese - Pertama kali terpandang kek lumut ni sudah mencuba resepi kek lumut. kamu sanggup memasak Kek lumut plain/kek lumut cheese memanfaatkan 15 bahan 11 langkah. Inilah step by step untuk memasaknya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Kek lumut plain/kek lumut cheese

  1. Silahkan sobat persiapkan 450 g butter.
  2. Kamu butuh 10 biji telur.
  3. Silahkan kamu siapkan 1 cwn gula halus.
  4. Selain itu juga tambahkan 1 cwn nestum di blend halus*.
  5. Anda perlu 200 g horlick*.
  6. Anda membutuhkan 2 cwn tepung gandum.
  7. Kamu membutuhkan 1 tin kecil serikaya.
  8. Anda membutuhkan 1/2 tin susu pekat manis.
  9. Kamu perlu 1 botol paste pandan.
  10. Persiapkan pewarna-dark green.
  11. Sediakan juga Bahan lapis Cheese.
  12. Silahkan kamu siapkan 500 g Cream Cheese.
  13. Siapkan juga 2 biji telur.
  14. Kamu butuh 1 sdb tepung gandum.
  15. Siapkan juga 1 cwn gula halus.

Kaki-Nya kelihatan lezat, berkabut, licin, dan menarik kerana mereka berwarna hijau. pengarangnya seperti warna hijau, tetapi tidak pernah cuba membuat warna hijau. Pindahkan hati satu hari ya cuba. Kek lumut adalah antara kek yang istimewa disebabkan berwarna hijau lumut. Semakin lama ia disimpan, semakin enak rasanya.

Step by step cara memasak Kek lumut plain/kek lumut cheese

  1. Ayak tepung & campurkan semua bahan kering yg bertanda*-gaul rata-ketepikan...
  2. Pukul gula & butter hingga kembang & putih...
  3. Masukkan telur sebiji & putar 1/2 minit..masukkan lagi telur lain & ulang langkah sama sampai habis...
  4. Masukkan kaya,susu pekat,pandan paste & pewarna-sebatikan....
  5. Perlahankan mixer...masukkan bahan kering tadi sedikit demi sedikit...adun sampai rata...
  6. Masukkan kedalam loyang saiz 9" & kukus selama 3 jam....
  7. Langkan untuk lapisan Cheese. -putar gula & Cream Cheese sampai kembang.
  8. Masukkan telur & tepung putar lagi dlm 5-8 minit....
  9. Cara lapis cheese -Bahagi adunan hijau kepada dua bahagian...kukus dahulu 1 bahagian warna hijau selama 30 minit....
  10. Agak dah keras bahagian atas masukkan adunan Cheese tadi & kukus lagi selama 20-25 minit....
  11. Cek dulu..klau adunan Cheese dah keras bahagian atas tak melekat kat tangan masukkan adunan hijau yg baki tadi..kukus selama 2 jam setengah...tadaaaaa..siap.

Anda boleh membuat tempahan jika anda berminat. Kek lumut berasal daripada Sarawak, dipanggil kek lumut mungkin kerana warna hijaunya yang serupa macam lumut. Tak pernah tak jatuh cinta dengan Walaupun ada pelbagai versi resepi untuk membuat kek lumut. Tapi asasnya mesti menggunakan horlick, nestum dan butter untuk rasa yang. Kek lumut ini berupa hampir sama dengan kek coklat lapis cheese tapi yang ini berperisa pandan.

Begitulah pembahasan Kek lumut plain/kek lumut cheese terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport kami dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini dengan judul Kek lumut plain/kek lumut cheesekonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com