Kek Lapis Ubi Kayu Jagung Manis ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di HP untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan ide. Seterusnya merupakan gambar seputar Kek Lapis Ubi Kayu Jagung Manis yang dapat Anda jadikan wawasan.

Kek Lapis Ubi Kayu Jagung Manis kamu dapat memasak Kek Lapis Ubi Kayu Jagung Manis mengfungsikan 11 bahan 6 langkah. Inilah step by step untuk memasaknya.

Bahan-bahan untuk memasak Kek Lapis Ubi Kayu Jagung Manis

  1. Kamu membutuhkan 1 1/2 kg ubi kayu.
  2. Silahkan sobat siapkan 300 gram gula kastor.
  3. Anda butuh 125 gram mentega.
  4. Kamu perlu 3 biji telur.
  5. Persiapkan 1 sudu teh vanilla.
  6. Anda butuh 1 tin curnel jagung.
  7. Kamu perlu 1 kotak kecil Santan pekat.
  8. Persiapkan Perisa jagung secukupnya.
  9. Persiapkan Perisa tebu utk warna hijau.
  10. Kamu perlu Perisa ros untuk warna merah.
  11. Selain itu juga tambahkan Secubit garam untuk melemakkan.

Intruksi cara memasak Kek Lapis Ubi Kayu Jagung Manis

  1. Sediakan bahan bahan..
  2. Pukul sebati mentega dan gula hingga gula larut.
  3. Masukkan telur satu persatu dan di ikuti dgn serbuk vanilla dan garam. Putar sampai sebati sahaja.
  4. Kemudian gaul kan sahaja ubi kayu yg diparut beserta kanji nya. Kanji ini diambil apabila kita perah, ada air. Air kita simpan sampai akan terhasil mendakan kanji. Kanji ini yg digunakan. Tambahkan sekotak kecil Santan pekat dan curnel jagung. Gaul sebati semuanya guna spatula..
  5. Bahagikan kepada 3 bahagian untuk 3 jenis perisa berbeza. Saya guna perisa bukan Pewarna. Kerana perisa memberi rasa, sedangkan Pewarna hanya memberi warna. Bezakan?. Gabungan perisa tebu untuk hijau, perisa jagung untuk kuning dan perisa ros untuk merah memang memberi kita rasa yg cukup enak. Kalo tak percaya kene cuba..
  6. Cara nak membakar nya. Mula mula masukkan apa apa warna adunan yg anda suka. Bakar api atas bawah suhu 180 darjah. Bila atas dah nampak kering keperangan, atau test dengan pencucuk lidi satay, kalo tak lekat masak lah tu.tambah lagi lapisan perisa berikutnya. Teruskan hingga selesai. Siap..

Begitulah pembahasan Kek Lapis Ubi Kayu Jagung Manis terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga menandai halaman website ini dengan judul Kek Lapis Ubi Kayu Jagung Manisartikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com