Kek sarang semut ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Selanjutnya adalah gambar mengenai Kek sarang semut yang dapat sobat jadikan wawasan. Resepi kek sarang semut sukatan cawan ini banyak dicari dari pelbagai kaum khususnya Ibu-ibu. Hal ini dikeranakan kek sarang semut ini mempunyai bentuk yang unik dan memiliki rasa yang. Kek means cake, sarang means nest, semut means ants in Malay language.

Kek sarang semut Sedap nampak Kek Sarang Semut / Kek Gula Hangus versi kukus perkongsian FB Empayar Annur ni. Lebih istimewa lagi resipi ini dimasak tanpa ketuhar. Kek sarang semut ada banyak nama. anda mampu membuat Kek sarang semut memakai 9 bahan 3 langkah. Inilah cara anda untuk memasaknya.

Komposisi untuk memasak Kek sarang semut

  1. Sediakan juga 2 cawan gula.
  2. Kamu membutuhkan 2 cawan air panas.
  3. Sediakan 7 biji telur gred A.
  4. Kamu butuh 240 gram tepung selfraising.
  5. Sediakan 125 gram butter anchor salted.
  6. Kamu perlu 2 sudu teh soda bikarbonat.
  7. Kamu perlu 160 gram susu pekat manis.
  8. Selain itu juga tambahkan Sedikit gula sarawak untuk warna kek lebih cantik.
  9. Selain itu juga tambahkan 1 sudu teh essen vanilla.

Ada yang panggil kek gula hangus manakala di Kelantan,kek ini dipanggil kek span. Memang saya ingat dulu,waktu-waktu malam raya,emak akan buat kek ini untuk. Kek sarang semut dipanggil sebegitu kerana jaluran halus yang menjalar lubang-lubang kecil dan halus seakan sarang semut. Kek sarang semut ini perlu kenyal.

Intruksi cara membuat Kek sarang semut

  1. Masak gula hingga mencair dan berubah warna keperangan dan berbuih.
  2. Masukkan air panas sedikit demi sedikit. Hati2 ya masukkan air tu..akan ada percikkan kemudian masukkan butter butter anchor dan gula hitam sarawak kacau sebati dan tutup api biarkan suam kita boleh campurkan bahan lain.
  3. Ayak tepung dgn bahan penaik terlebih dahulu 1.Blender telur hingga berbuih ketepikan 2.Masukan tepung yang telah diayak dalam air gula Kacau sebati 3.Masukan susu pekat Kacau sebati 4.Masukan telur yang diblender halus gaul rata dan tapis sebanyak 3 kali. sapukan majerin di loyang 9" bulat dan taburkan sedikit tepung untuk senang keluar dari acuan. 5.Tuang adunan yang di tapis tadi ke dalam loyang 6.Bakar pada suhu 170 api bawah setengah jam baki masa selebihnya guna api atas bawah.

Ini sebenarnya projek yang dibuat sama hari dengan Apam Dewa tempohari. This is my second post on the Malaysian Beehive cake or kek sarang semut. Antara Kek Gula Hngus, Kek Sarang Semut, Kek Sarang Lebah. yang mana. Resepi Kek Gula Hangus ( Kek Sarang Semut ) Yang Sangat Sedap, Kenyal dan Pasti Menjadi Sarangnya-wow! kemain bagi title kat post sendiri.haha. This week's treat is Malaysian honeycomb cake (kek sarang semut), which takes its name from its beehive-like in your cake tasting bitter.

Begitulah pembahasan Kek sarang semut terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport kami dengan cara share postingan artikel situs ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman website ini dengan judul Kek sarang semutkonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga postingan ini bersumber dari https://www.cookpad.com