Kek Gula Hangus (Tak Perlu Peram) ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh sebagian orang disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di gadget untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan contoh. Next adalah gambar berkaitan dengan Kek Gula Hangus (Tak Perlu Peram) yang bisa Anda jadikan wawasan.

Kek Gula Hangus (Tak Perlu Peram) kamu bisa memasak Kek Gula Hangus (Tak Perlu Peram) mengfungsikan 8 bahan 7 langkah. Inilah step by step untuk membuatnya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Kek Gula Hangus (Tak Perlu Peram)

  1. Kamu perlu 125 gram butter.
  2. Sediakan 1 cawan gula.
  3. Kamu siapin 1 cawan air panas.
  4. Sobat juga memerlukan 4 biji telur.
  5. Kamu siapin 1 cawan susu pekat manis.
  6. Selain itu juga tambahkan 1 cawan tepung gandum.
  7. Sediakan juga 1 sudu besar esen vanilla.
  8. Kamu perlu 1 sudu besar soda bikarbonat.

Step by step cara membuat Kek Gula Hangus (Tak Perlu Peram)

  1. Mula2 cairkan butter. Then. masukkan gula dan biar ia menjadi perang. Api boleh dibiarkan besar dalam proses ni, cuma kena kacau selalu, supaya gula perang sekata..
  2. Apabila kita dah dapat keperangan gula yang kita nak, masukkan air sikit2 sebab larutan gula akan meletup2 manja. Kacau sehingga gula larut. Tutup api.
  3. Dalam bekas lain, pecahkan telur. Mix dengan susu pekat manis. Tips: Tak perlu pukul kembang, cukup sekadar ia “bersatu” je..
  4. Masukkan tepung gandum yang dah diayak, esen vanilla. Kacau sampai ia sebati. Tips lagi, tak perlu kacau beriya. Bila dah sebati, baru masukkan soda bikarbonat dan lastly air gula hangus tadi. Lepas soda masuk, kita akan notice adunan kita “berbuih”. So nilah “sarang semut” yang kita dambakan..
  5. Griskan rice cooker, tuangkan adunan dan tekan button “cook”. Masa masakan adalah 45 mins..
  6. Memandangkan rice cooker akan “keep warm” after certain time, so kita kna standby kat tepi tu lah. Lepas button dia dah naik untuk keep warm, kita biar 5 min and tekan balik kepada mode “cook”..
  7. Semalam masa masak, dalam 4 kali jugak lah keluar masuk dapur, check2 button tu and tekan balik kepada “cook”. Kek akan siap bila kita cucuk lidi and lidi bersih xde kek yang melekat di sekelilingnya. Selamat mencuba.

Begitulah pembahasan Kek Gula Hangus (Tak Perlu Peram) terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga menandai halaman blog ini dengan judul Kek Gula Hangus (Tak Perlu Peram)artikel ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com