Kek Lapis Kukus Tower Merdeka #chefzam ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di gadget untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan contoh. Next merupakan gambar mengenai Kek Lapis Kukus Tower Merdeka #chefzam yang dapat Anda jadikan ide.

Kek Lapis Kukus Tower Merdeka #chefzam anda sanggup memasak Kek Lapis Kukus Tower Merdeka #chefzam memanfaatkan 10 bahan 7 langkah. Inilah step by step untuk memasaknya.

Komposisi untuk memasak Kek Lapis Kukus Tower Merdeka #chefzam

  1. Anda membutuhkan 200 gm tepung gandum.
  2. Silahkan kamu persiapkan 200 gm gula kastor.
  3. Persiapkan 6 biji telur size B.
  4. Anda membutuhkan 60 ml santan kelapa.
  5. Anda butuh 150 ml minyak jagung / minyak masak.
  6. Kamu perlu 20 gm ovalette.
  7. Anda Memerlukan Hujung sudu garam halus.
  8. Silahkan kamu persiapkan 1 sudu teh esen vanila.
  9. Siapkan juga Pewarna kesukaan.
  10. Silahkan kamu persiapkan Jem buah campur.

Langkah cara membuat Kek Lapis Kukus Tower Merdeka #chefzam

  1. 1. Telur, gula, ovalette, esen vanila dan garam disatukan putar hingga kembang putih gebu..
  2. 2. Masukkan tepung sedikit-sedikit sambil putar perlahan, buat hingga tepung habis. 3. Masukkan santan, putar perlahan hingga sebati. 4. Kemudian masukkan minyak kaup balik hingga sebati..
  3. 5. Selepas itu bahagikan adunan, asingkan 2 senduk kecil untuk hiasan bentuk bulan & bintang, lebihan adunan dibahagi kepada 4 bahagian [jika hendak buat lapisan seperti warna bendera Malaysia]. 5. Titiskan pewarna biru, merah,kuning dan untuk putih guna adunan yang asal..
  4. 6. Sediakan loyang 8 x 8 dilapik dengan kertas baking. 7. Panaskan air kukusan, kukus adunan yang diasingkan 2 senduk tadi dahulu, pastikan diwarnakan dengan warna kuning. Kukus lebih kurang 10 minit..
  5. 8. Setelah itu kukus lapisan pertama warna putih selama 10 minit, Sejurus sudah masak lapiskan dengan warna merah pula, kukus 10 minit juga, ulang step untuk warna biru, akhir sekali warna kuning. Adunan akhir dikukus 15 minit supaya keseluruhan kek masak cantik..
  6. 9. Apabila sejuk, boleh keluarkan dari loyang. 10. Potong ikut kreativiti, memanjang boleh atau potong pendek seperti di gambar pun boleh..
  7. 11. Kemudian sapu jem disetiap lapisan yang dipotong, susun secara berlapis, letak hiasan bulan dan bintang, siap..

Begitulah pembahasan Kek Lapis Kukus Tower Merdeka #chefzam terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel situs ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Kek Lapis Kukus Tower Merdeka #chefzamkonten ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga konten ini bersumber dari https://www.cookpad.com